Több, mint egy kapunyitó – bemutatkozik a Ditec új generációja

Több, mint egy kapunyitó – bemutatkozik a Ditec új generációja

A kaputechnika világában új korszak kezdődött. A Ditec legújabb fejlesztései – az ION4B és ION6B tolókapu-motorok, valamint az AIR600 és AIR1000 garázskapu nyitók – nemcsak erősek és megbízhatók, de valóban intelligens funkciókkal is fel vannak vértezve. Beépített Bluetooth, távoli vezérlés mobilappról, automatikus akadályérzékelés, halk működés és energiatakarékos kialakítás – ezek a motorok nem csupán kényelmet adnak, hanem biztonságot, hosszú távú megbízhatóságot és modern életérzést.

 

Cikkünkben mélyen belemerülünk a technikai részletekbe, telepítési tippeket adunk, és megmutatjuk, miért érdemes 2025-ben is a Ditec-re építeni – akár végfelhasználóként, akár viszonteladóként. Induljon a jövő kapuja!

Okos kapunyitók új generációja: Ditec ION4B, ION6B, AIR600 és AIR1000

Megérkeztek a kaputechnika legújabb sztárjai. Képzeljük el, ahogy a kapunk automatikusan és okostelefonos vezérléssel nyílik, közben energiatakarékosan működik, és még a telepítő szakember is távolról figyelheti a rendszer állapotát. A Ditec – a kapuautomatizálás egyik úttörője – most bemutatja az ION4B és ION6B tolókapu-motorokat, valamint az AIR600 és AIR1000 garázskapu-nyitókat, melyek az intelligens funkciókat, a megbízható működést és a modern kényelmet ötvözik egy professzionális, mégis felhasználóbarát formában.

 

Ditec hagyomány és innováció

 

A Ditec márka több mint 50 éve van jelen a világpiacon, és Magyarországon is közel 20 éve ismert a kapu- és ajtóautomatizálási megoldásairól. A vállalat az évek során az innovatív technológiák szinonimájává vált az iparágban, legyen szó garázskapukról, toló- vagy nyílókapukról, ipari kapukról vagy akár automata üvegajtókról. Az új ION és AIR termékcsalád ennek a fél évszázados tapasztalatnak a legfrissebb gyümölcsei. Ezek a modellek már az ASSA ABLOY cégcsoport nemzetközi hátterével fejlesztve készültek, ami garancia a magas minőségre és a hosszú távú alkatrészellátásra.

 

Miért különlegesek ezek az újdonságok? Az ION4B/6B tolókapu-motorok és az AIR600/1000 garázsnyitók a Ditec első intelligens kapunyitó megoldásai, beépített Bluetooth kapcsolattal és bővíthető Wi-Fi funkcióval. Ez azt jelenti, hogy a hagyományos távirányítók mellett már okostelefonos alkalmazással is vezérelhetjük és felügyelhetjük a kapukat. A Ditec Gate Connect nevű új alkalmazás (hamarosan elérhető Android és iOS rendszeren) lehetővé teszi a kapuk programozását, állapotuk ellenőrzését, és akár a szerviz szakemberek távoli rálátását is a rendszerre. Mindez egy “okosotthon” élményt nyújt a garázsunk és kertkapunk tekintetében is, illeszkedve a mai modern igényekhez.

 

ION4B és ION6B – Intelligens tolókapu-motorok új generációja

 

A Ditec ION B sorozat két modellből áll: az ION4B és ION6B tolókapu nyitó motorokból, melyek rendre legfeljebb 400 kg és 600 kg kaputömegű kapukhoz alkalmazhatók. Ezek az elektromechanikus hajtások kifejezetten a megbízható, tartós működésre lettek tervezve, miközben a telepítésük és karbantartásuk is egyszerű a szakemberek számára. Nézzük meg részletesen, mit kínálnak az ION4B és ION6B motorok:

 

Fő előnyök és funkciók (ION4B/ION6B)

• Beépített okos vezérlés: Az ION széria minden darabjában integrált a Bluetooth modul, így közvetlenül csatlakozhatunk a motorhoz okostelefonnal, további kiegészítők nélkül. 2025 második negyedévétől pedig egy opcionális Wi-Fi kártyával akár interneten keresztül, távolról is vezérelhetővé válnak. A Ditec Gate Connect appon keresztül a kapu helyileg és távolról is nyitható-zárható, ellenőrizhető az állapota, statisztikák lekérdezhetők, és akár közvetlenül küldhet hibajelzést a telepítőnek. Ez abszolút újdonság a Ditec tolókapu-motorok világában, mely révén a felhasználók és telepítők is páratlan kényelmet kapnak.

• Egyszerű telepítés és beüzemelés: A fejlesztők célja az volt, hogy minden telepítő számára a lehető legkönnyebbé tegyék a szerelést. Az ION motorok átgondolt konstrukciója kevesebb alkatrészt igényel, jól hozzáférhetőek a rögzítőcsavarok és csatlakozók, és még az akkumulátor helye is könnyen elérhető. Az alapbeállításokat néhány gombnyomással, a beépített LED kijelző segítségével el lehet végezni. Sőt, a legújabb módszerrel akár teljes mértékben telefonról is konfigurálható az eszköz – elfelejthetjük a régi, bonyolult DIP-kapcsolós vagy potméteres állítgatást. A gyors öntanuló program automatikusan rögzíti a végállásokat mindössze két mozgatási ciklus alatt, alkalmazkodva a kapu hosszához.

• Innovatív biztonsági megoldások: Az ION4B/6B motorok virtuális enkóderrel figyelik a kapu mozgását. Ennek köszönhetően nincs szükség mechanikus végálláskapcsolókra – a vezérlés elektronikus úton számlálja a motor fordulatait, és azonnal észleli az akadályt vagy a szokatlan ellenállást. Ha például a kapu útjába kerül valami, a rendszer azonnal megállítja vagy visszanyitja a kaput, megelőzve a baleseteket. Ugyanez a technológia figyel a kapu gördülési ellenállására is: ha a kapu egy idő után nehezebben mozog (pl. kenés hiánya vagy sínszennyeződés miatt), az ION jelzi, hogy karbantartásra lehet szükség, vagy hogy esetleg erősebb motor indokolt a feladathoz. Ez egyedi, Ditec szabadalom, amely segít megelőzni a komolyabb meghibásodásokat. Természetesen az alapvető biztonsági bemenetek (fotocella, vészkikapcsoló) is mind rendelkezésre állnak a vezérlésen.

• Energiatakarékosság és üzemkészség: Az ION széria a legújabb európai előírásoknak megfelelően extrém alacsony készenléti fogyasztással bír. Bekapcsolt kijelző és aktív Bluetooth kapcsolat mellett is mindössze 0,6 W alatt van az ION4B fogyasztása (az ION6B-é is csak <0,8 W). Ez jelentősen kevesebb, mint a korábbi generációknál vagy sok versenytárs termékénél, így hosszú távon is takarékos üzemet biztosít. Ráadásul áramszünet esetére felkészíthető integrált akkumulátorral: a vezérlés tartalmazza a töltés elektronikáját, és egy opcionális akkupakk csatlakoztatásával áramszünetkor is működőképes marad a kapu. A rendszer kijelzi az akkumulátor töltöttségi szintjét is, így nem ér meglepetés.

• Csendes, erős és tartós működés: Az ION4B és ION6B 24 V DC motorok nagy nyomatékkal (600 N ill. 800 N) mozgatják a kaput, mégis finoman teszik ezt. A nyitási és zárási sebesség széles tartományban állítható 0,1–0,3 m/s között, így be lehet lőni a kívánt tempót – például lakóövezetben lassabbra, ipari környezetben gyorsabbra. A motor lágy indítással és megállítással dolgozik, így nem ránt a kapun sem induláskor, sem megálláskor. Ennek és a precíz mechanikának köszönhetően a működés kifejezetten sima és halk, ami nagy különbség a régebbi, hangosabb kapumotorokhoz képest. A strapabíróságot jól mutatja, hogy az ION sorozatot legalább 150 000 ciklusra tesztelték a gyárban extrém körülmények között. Ez napi 10 nyitás mellett is évtizedekre elegendő biztonsági tartalékot jelent. Az üzemi hőmérséklet-tartomány -20°C-tól egészen +55°C-ig terjed, sőt a NIO (No Ice Option) funkcióval akár -35°C-ig is bírja a hideget – a vezérlés figyeli a hőmérsékletet és szükség esetén automatikusan módosítja a motor erejét, védve a mechanikát a fagy okozta károktól.

Gyakorlati használat: Az ION4B/6B ideális választás lakossági kertkapukhoz éppúgy, mint társasházak vagy kisebb ipari telephelyek tolókapuihoz. A mindennapi használat során a felhasználó annyit érzékel, hogy a kapu gyorsan reagál a távirányítóra vagy az app utasítására, egyenletesen és csendben fut a sín mentén, és ha bármi útban lenne, biztonságosan megáll. A beépített LED-es villogó lámpa (vagy külön csatlakoztatható lámpa) figyelmeztet a mozgásra, a fotocellák vigyáznak a gyalogosokra és járművekre. A nyaralás mód funkcióval letiltható a rádiós nyitás, amikor hosszabb ideig nem vagyunk otthon – így extra biztonságot kapunk illetéktelen használat ellen. Ha pedig hazaérkezünk, Bluetooth-on keresztül a telefonunk automatikusan is nyithatja a kaput, mire a kocsibeállóhoz gurulunk. A rendszer kompatibilis a Ditec meglévő kiegészítőivel (pl. ZEN sorozatú távirányítók, LIN fotocellák stb.), és a kétfrekvenciás vevőegységnek hála a zavarokat is elkerülhetjük: 433 és 868 MHz-en egyaránt tud kommunikálni.

 

Telepítési tippek (ION széria): Az ION4B/6B felszerelésekor ügyeljünk a masszív alapra – a motort stabilan rögzítsük a kapu mellett betonozott talapzatra. Szerencsére a Ditec kínál opcionális acél alaplemezt is, amellyel régi motorok cseréjekor a furatok igazíthatók, elkerülve az újrabetonozást. Állítsuk be a kapu mechanikus ütközőit mindkét végállásnál, hogy tehermentesítsük a motort. A fogaslécet pontosan illeszteni kell a motor fogaskerekéhez, megfelelő hézaggal – ez biztosítja a halk és kopásmentes erőátvitelt. A vezérlés bekötésénél kövessük a magyar nyelvű útmutatót (elérhető a Ditec.hu weboldalon), különös figyelemmel a biztonsági eszközök (fotocella, vészleállító) bekötésére. Az első bekapcsolás után indítsuk el az önprogramozó ciklust, hogy a motor megtanulja a kapu nyitott és zárt pozícióit. Használjuk ki a Ditec Gate Connect appot a finomhangoláshoz: Bluetooth kapcsolaton keresztül pár kattintással testre szabhatók a paraméterek (sebesség, lassítási zóna, automatikus zárás időzítése stb.). Végül ne feledkezzünk meg a rendszeres karbantartásról: évente egyszer érdemes szakemberrel ellenőriztetni a kaput és a motort (tisztítás, kenés, vezérlés tesztelése). Így akár 5 év garanciára is jogosultak lehetünk bizonyos Ditec termékeknél, ha a szakszerű telepítés és éves felülvizsgálat dokumentáltan megtörtént .

AIR600 és AIR1000 – Okos garázskapu-nyitó motorok csúcstechnológiája

 

A garázskapuk automatizálásában is nagyot lépett előre a Ditec az AIR sorozattal. Az AIR600B és AIR1000B modellek a lakossági szekcionált vagy billenő garázskapuk motoros nyitására szolgálnak, méghozzá intelligens funkciókkal felvértezve. Az AIR600B típust legfeljebb 130 kg-os vagy ~12 m²-es kapukhoz ajánlják, míg az erősebb AIR1000B a max. 200 kg-os, akár 17 m² felületű kapukat is könnyedén mozgatja. A két típus nevét a motor húzóereje adja (600 N ill. 1000 N), ami a sínes garázskapuknál bőséges erőtartalékot jelent a gyors és biztos működéshez. Lássuk, miben újítanak az AIR motorok, és miért lehetnek kedvencek a végfelhasználók és a viszonteladók körében egyaránt.

Az ION6B tolókapu motor szett tartalma: a motor védőburkolat nélkül, integrált vezérléssel, két Entrematic ZEN távirányítóval, biztonsági fotocellapárral és fogaslécekkel. Az új ION széria Bluetooth és (opcionális) Wi-Fi kapcsolatra kész, a Ditec 5 év garanciával hirdeti (feltételek teljesülése esetén) .

Főbb jellemzők és előnyök (AIR600/1000)

• Okos csatlakoztathatóság és vezérlés: Az AIR sorozat a Ditec első okos garázskapunyitója, amely gyárilag Bluetooth modullal felszerelt, és opcionálisan Wi-Fi/GSM bővítéssel hálózatra köthető. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a hagyományos fali nyomógomb vagy távirányító mellett a garázskaput a telefonunkról is vezérelhetjük a Gate Connect alkalmazással, sőt akár automatizálhatjuk is (pl. GPS alapú nyitás, időzített zárás). Helyi Bluetooth kapcsolat révén internet nélkül is működik a dolog, de ha beépítjük a (2025-től elérhető) Wi-Fi modult, bárhonnan ránézhetünk a garázsunkra. Képzeljük el, hogy látjuk az appban: nyitva maradt-e a kapu, és ha igen, egy gombnyomással rázárhatunk távolról – ez nem sci-fi, hanem az AIR mindennapi tudása. A rendszer valós idejű értesítéseket is tud küldeni, például ha illetéktelen nyitást érzékel, vagy ha karbantartás esedékes. Mindez óriási előny a hasonló kategóriájú konkurens termékekhez képest, amelyeknél gyakran drága külön modulokkal vagy bonyolult beállításokkal oldható meg csak a távoli elérés.

• Gyors, halk és erőteljes működés: A 24 V-os motorok erős kivitelűek, mégis finoman dolgoznak. Az AIR600B 600 N nyomatéka, az AIR1000B pedig 1000 N tolóereje lehetővé teszi a kapuk határozott mozgatását, akár max. 20 cm/s (0,2 m/s) sebességgel. A nyitási sebesség igény szerint szabályozható 8–22 cm/s között, hogy a kapu se túl lassú, se túl gyors ne legyen. A beépített meghajtás bordásszíjas sínrendszerrel működik, nem lánccal – ennek köszönhetően a zajszint minimális, a működés szinte suttogóan halk és rezonanciamentes. A finom indítás és megállítás alapfunkció, így nem csapódik a kapu, kíméli a mechanikát. A csendes működés különösen értékelhető kora reggeli indulásnál vagy késő esti hazaérkezésnél, amikor nem akarjuk az egész házat felébreszteni. Tartósság tekintetében sem kell aggódni: az AIR motorokat extrém igénybevételre tervezték, akár intenzív, 70 ciklus/órás használatra is alkalmasak, ami a legtöbb háztartási igényt bőven felülmúlja. Sőt, laboratóriumi körülmények között 200 000 nyitás-zárás ciklust is lefuttattak velük, hogy garantálják a hosszú élettartamot.

• Integrált LED világítás és extra funkciók: Mindkét AIR modell beépített, nagy fényerejű LED világítással rendelkezik, ami a garázsban beltéri lámpaként is funkcionál. Alapesetben 1750 lumen fényerejű, ami már önmagában is erős fény, de a nagyobb AIR1000B-nél lehetőség van kiegészítő LED panel csatlakoztatására, így akár 3500 lumen világítás is elérhető. Ez gyakorlatilag elég arra, hogy a garázs teljes terét bevilágítsa a kapu nyitásakor. Ráadásul a Ditec ötletes extraként parkolássegítő funkcióra is használja a fényt: a LED villogással jelzi a sofőrnek, ha az autó már elég mélyen bent van a garázsban, ezzel segítve a pontos megállást (ehhez fotocellás szenzor szükséges a kapu belső oldalán). További kényelmi és biztonsági funkció a figyelmeztető hangjelzés: az AIR motorok opcionálisan csipogó hangot adnak ki a mozgás közben, felhívva a figyelmet a kapu mozgására. Ez például lakótelepi teremgarázsban vagy forgalmas helyen lehet hasznos, ahol többen is járhatnak a kapu közelében. Emellett rendelkezésre áll a nyaralás mód itt is – ilyenkor letilthatjuk a rádiós távnyitást, ha elutazunk hosszabb időre, így a távirányítók még akkor sem nyitják a kaput, ha esetleg illetéktelen kezekbe kerülnek. Mindezek a funkciók azt a célt szolgálják, hogy a garázsunk biztonságosabb, kényelmesebb és interaktívabb legyen, mint valaha.

• Könnyű szerelhetőség és kompatibilitás: A telepítők számára az AIR motorok valódi áldást jelentenek, mert számos apró fejlesztéssel tették egyszerűbbé a dolgukat. A motorokat új, moduláris sínrendszerrel szállítják: a sín 3 darab 1,1 méteres szegmensből áll (vagy opcionálisan 2×1,65 m, illetve 2,2 m darabokból), így a szállítás és a kezelése is könnyebb, a helyszínen pedig gyorsan összeállítható. A mennyezeti konzolok és a gyorsrögzítő elemek segítségével a motort pár mozdulattal fel lehet erősíteni a garázs födémére vagy gerendájára. A beépített vezérlőpanel összes csatlakozója könnyen hozzáférhető a motor burkolatának lepattintása után – és fontos kiemelni, hogy minden szükséges modul már a vezérlés része. Nincs külön illesztő kártya a kétfrekvenciás vevőnek (mert az gyárilag benne van), nincs külön modul a lassítás vezérléséhez vagy a motor hővédelméhez – mindezt a mikroprocesszoros LCU60 vezérlő végzi. Ez kevesebb kábelezést és hibalehetőséget jelent. A tanulóüzemmód hasonlóan egyszerű, mint az ION esetében: két gombnyomással a motor végigfut, és megjegyzi a végállásokat. A rendszer okosan figyeli a garázskapu kiegyensúlyozottságát is: egy integrált szenzor (Ditec szabadalom) méri a kapu mozgás közbeni erőigényét, és jelzi, ha például törött rugó vagy egyenetlen súlyeloszlás miatt a kapu nincs kiegyensúlyozva. Ez nagy segítség a finomhangolásban, hiszen a telepítő időben értesül, ha a kapu mechanikáján állítani kell (pl. rugót cserélni vagy feszességet utánállítani). Összességében az AIR sorozat telepítése gyorsabb és kevesebb alkatrésszel jár, mint sok hagyományos garázsnyitóé – a Ditec ezzel is a szakemberek munkáját könnyíti meg.

A Ditec AIR garázskapu-motor elegáns, modern megjelenésű eszköz. A fehér-fekete burkolat alatt rengeteg új technológia rejtőzik: kétfrekvenciás (433/868 MHz) rádióvevő, Bluetooth kapcsolat a mobilapphoz, nagy fényerejű LED világítás és intelligens vezérlés. Az alacsony fogyasztású, 24 V-os motor intenzív használatra is alkalmas, akár 70 ciklus/óra terheléssel.

 

Gyakorlati használat és élmény (AIR sorozat)

 

Az AIR600B és AIR1000B a mindennapi garázshasználatot forradalmasíthatják. Képzeljük el: hazaérünk egy esős napon, és egy gombnyomás a kocsiból vagy akár automatikus Bluetooth felismerés után a garázskapu már nyílik is. A beépített lámpa azonnal felgyullad, bevilágítva a garázst, így biztonságosan beállhatunk. A kapu mozgása alig hallható; a halk zümmögés és a sín surrogása szinte észrevétlen. Mikor az autó a helyére kerül, a lámpa diszkrét villogása jelzi, hogy pont jó helyen állunk, nyugodtan leállíthatjuk a motort – nem kell attól tartani, hogy nekiütközünk a hátfallal a falnak. A távirányítót akár a táskában is hagyhatjuk, hiszen a telefonunk mindig kéznél van, és az appban egy érintéssel vezérelhetjük a kaput. Rohanás közben sem kell aggódnunk: ha véletlen nyitva felejtettük a garázst, az alkalmazás figyelmeztet, és távolról is rázárhatjuk. A biztonsági érzékelők itt is őrködnek: ha a lecsukódó kapu alá beszalad a gyerek vagy ott marad az autó orra, a motor megáll és visszanyit, megelőzve a balesetet. A mechanika finomhangolt, így a kapu nem rángatja a szerkezetet, kíméli a garázskaput hosszú távon. Ha hosszabb időre elutazunk, egy gombnyomással lezárhatjuk a rendszert (nyaralás mód), hogy a távnyitás funkció se legyen aktív, így maximális biztonságban tudhatjuk értékeinket.

 

Telepítési tanácsok (AIR széria): A garázskapu motorok felszerelésénél első lépés a megfelelő sín kiválasztása: a Ditec szettben általában 3 méteres sín található, ami szabványos belmagasságú garázsokhoz (2,2–2,5 m kapumagasságig) elegendő. Magasabb kapuhoz hosszabb sínszett vagy kiegészítő szükséges. Fontos a sín precíz felszerelése a mennyezetre vagy a koszorúgerendára – használjuk a mellékelt konzolokat és győződjünk meg, hogy a sín vízszintesen és stabilan fut a kapu felett. A motorblokkot a sínen a megfelelő pozícióba rögzítve állítsuk be, hogy a kapu teljesen zárt és nyitott állapotában is legyen még egy kis ráhagyás (nehogy végütközésig járjon a mechanika). Kössük be a fotocellákat a kapu két oldalára, a vezérlésen a megfelelő sorkapcsokra – ezzel biztosítjuk a kötelező biztonsági funkciókat. Az első indítás előtt oldjuk ki a motort (az AIR motornál egy zsinór vagy kar segítségével lehet manuális üzemmódba kapcsolni), és kézzel mozgassuk a kaput, hogy simán fusson a sínben. Ezután engedjük vissza motoros módba, és indítsuk el a tanuló programot a leírás szerint. A vezérlés automatikusan beállítja a végpontokat és az erőhatárokat. Az applikáció itt is hasznos: telepítés után a szakember a telefonjával ellenőrizheti a beállításokat, finomhangolhatja a lassítás mértékét vagy a világítás idejét stb. A Ditec AIR kompatibilis a korábbi Ditec TOP sorozatú sínrendszerekkel is, így ha valaki egy régi Ditec motorról vált, megtarthatja a már beépített sínpályát – ezzel idő és pénz takarítható meg. Mindig tartsuk be a gyártó utasításait, és ha bizonytalanok vagyunk, bízzuk a telepítést tapasztalt szakemberre. Egy jól beszerelt AIR motor évtizedekig hűségesen szolgál majd.

 

Összehasonlítás: miben mások ezek a megoldások a piacon?

 

Felmerülhet a kérdés: miben nyújtanak többet a Ditec ION és AIR újdonságai, mint a többi (meg nem nevezett) gyártó hasonló kapumotorai? A kaputechnika piacán számos szereplő verseng a vásárlók kegyeiért, de a Ditec mostani fejlesztései több szempontból is kiemelkednek:

• Teljeskörű okosfunkciók gyárilag: Míg más motoroknál gyakran külön megvásárolható okosotthon modulok, wifi-bridge-ek kellenek (amik bonyolíthatják a rendszert és növelik a költséget), addig az ION és AIR szériában minden be van építve. A Bluetooth kapcsolat és a kétfrekvenciás rádióvevő alapfelszereltség, a távoli elérés pedig egy kisméretű bővítőkártyával megoldható. Nincs szükség külső vevőre sem, hiszen az is integrált. Ez egyszerűbbé teszi a telepítést és üzembiztosabbá a működést – kevesebb különálló eszköz, kevesebb hibalehetőség.

• Energiahatékonyság és környezettudatosság: Az új modellek rendkívül alacsony készenléti fogyasztása (<0,6–0,8 W mindössze) megfelel a legújabb EU-s előírásoknak is, sőt jóval alatta marad a jelenleg hatályos szabványoknak. Sok régebbi kapumotor ennél nagyságrendekkel többet fogyaszt stand-by üzemmódban (3-5 W-ot is akár), ami éves szinten már érezhető különbség az áramszámlában. Emellett a Ditec figyelt a fenntarthatóságra is: az eszközök megfelelnek a 2023/826/EU ökodesign irányelvnek, ami a környezetbarát tervezést célozza. Magyarán: hosszú élettartam, energiatakarékos működés, és újrahasznosítható anyagok használata jellemzi őket, így ökologikusabb választásnak számítanak a piacon.

• Megbízhatóság extrém körülmények között: Mind az ION, mind az AIR sorozatot komoly tartóssági próbáknak vetették alá (150 000 illetve 200 000 ciklus teszt), ami garancia arra, hogy nem egy-két évre szólnak. Több konkurens belépő szintű motorral szemben – amelyek esetleg csak néhány ezer ciklusra vannak méretezve vagy nem ajánlottak intenzív használatra – ezek a Ditec modellek intenzív igénybevételre is alkalmasak. Például a napi forgalmas használat egy többlakásos háznál vagy céges parkolónál sem jelent gondot. Ráadásul az időjárási viszontagságokkal is jobban megbirkóznak: az ION széria IP44-es védettségű (fröccsenő víz és por ellen védett), illetve a téli fagyállóságról külön funkció gondoskodik. Sok olcsóbb motor ennél szűkebb hőmérsékleti tartományban működik jól, és nedves környezetben probléma léphet fel náluk.

• Felhasználóbarát karbantartás és szerviz: Az ION és AIR eszközökhöz a Ditec kifejlesztett egy diagnosztikai rendszert, ami a háttérben figyeli a rendszer hatásfokát, terhelését. Ha bármi szokatlant észlel (pl. a garázskapu rugója törött, a tolókapu pályája akad), azonnal jelez az applikáción keresztül. Ez egyedülálló a piacon – általában a motorok csak akkor “szólnak”, ha már meghibásodtak. A Ditec újdonságai ehelyett proaktívan, megelőző jelleggel segítik a karbantartást. A telepítők távolról is diagnosztizálhatnak, így sokszor egy telefonos egyeztetéssel megoldható egy kisebb probléma, vagy célirányosan készülhetnek fel egy helyszíni javításra. Ez gyorsabb szervizt és kevesebb leállási időt eredményez a végfelhasználónak, a viszonteladónak pedig hatékonyabb ügyfélkiszolgálást.

• Modern design és kiegészítők: Noha a műszaki tartalom a legfontosabb, nem elhanyagolható a termékek kinézete sem. A Ditec ION és AIR motorok letisztult, modern megjelenésűek, illeszkednek a mai építészeti trendekhez. A garázsmotor fehér burkolata diszkréten olvad bele a mennyezet síkjába, a tolókapu motor antracit háza pedig masszív, de elegáns a kertkapu mellett. A Ditec emellett teljes ökoszisztémát kínál: távirányítók (a szettben ZEN2 vagy ZEN4 ugrókódos távirányítók járnak), villogó lámpák, fotocellák, elektromos zárak, sőt okoskapcsolók is rendelkezésre állnak – minden kompatibilis mindennel. Így nem kell több gyártó termékeit vegyíteni, ami a kompatibilitási gondokat kiküszöböli.

 

Melyiket válasszam? – Vásárlási tanácsok

 

Végfelhasználóknak: Ha most tervezi kapuja automatizálását, vagy a régi motor cseréjét, érdemes felmérni az igényeket és a kapu paramétereit. Tolókapuhoz: a kapu súlya határozza meg, hogy ION4B vagy ION6B a megfelelő – 400 kg alatt elég a kisebb modell, 400–600 kg között mindenképp a nagyobbat válasszuk a tartalék miatt. A kapu hossza is számít: az ION motorok kb. 15-20 méteres kapuhosszig használhatók (ez jellemzően bőven elég a legtöbb családi háznak). Garázskapuhoz: mérjük le a kapu szélességét és magasságát, számoljuk ki a felületét (m²), és becsüljük meg a súlyát (anyagfüggő). Ha 12 m²-nél és 130 kg-nál kisebb, akkor az AIR600B ideális, ha nagyobb vagy nehezebb (max. 17 m² / 200 kg-ig), akkor az AIR1000B-t javasolt választani. Természetesen a nagyobb motor a kisebb kaput is elbírja, de anyagilag és hatékonyság szempontjából is jobb a megfelelő méretű motort használni. Mindkét AIR modell óránként 8-10 használatra gond nélkül alkalmas, sőt extrém esetben 70 ciklust is kibír, tehát normál otthoni használatban sosem fog “elfáradni”.

 

Gondoljuk át azt is, milyen extrákat szeretnénk: fontos-e az okostelefonos vezérlés? Ha igen, a Ditec megoldásaival nem nyúlhatunk mellé, mert ez alapból benne van a csomagban. Más gyártóknál nézzünk utána, van-e hasonló funkció és mennyire feláras. Ugyanígy, ha több kaput (pl. kertkapu + garázskapu) szeretnénk egy rendszerben látni, érdemes olyat választani, ami egy applikációban kezeli mindkettőt – a Gate Connect pl. Ditec esetén egyszerre tudja kezelni a tolókaput és garázskaput is, sőt akár a ház más automata nyílászáróit. Ha halk működésre vágyunk (pl. hálószoba van a garázs felett), akkor a szíjhajtású motorok (mint az AIR) jobbak lehetnek, mint a láncos megoldások. A Ditec AIR ebből a szempontból kifejezetten jó választás a csendes üzem miatt. Külső kapunál figyeljünk a zord téli viszonyokra: az ION a NIO funkcióval a legerősebb fagyokban is megbízható (erre nem minden versenytárs képes, ott esetleg fűtőszálas kiegészítés kell külön).

 

Ne feledjük a garanciát és szervizhátteret: a Ditec hivatalos partnerhálózattal rendelkezik Magyarországon (pl. a Siófoki központtal is rendelkező Sió Door Kft., vagy több viszonteladó az országban), akik nemcsak értékesítik, de telepítik és karbantartják is a berendezéseket. Ha tőlük vásárolunk és telepíttetünk, akár 5 év jótállást is kaphatunk a motorra, ami nagy biztonságot ad . Egy no-name, ismeretlen eredetű motor lehet olcsóbb, de később gond lehet az alkatrész utánpótlással vagy a szervizzel. A Ditec az ASSA ABLOY tagjaként hosszú távon biztosított háttérrel bír. Vásárlás előtt mindenképp kérjünk szakmai tanácsot: a kaputechnikai kereskedők szívesen segítenek felmérni, pontosan mire van szükségünk.

 

Viszonteladóknak és telepítőknek: Az új Ditec ION B és AIR sorozat remek marketing-érveket szolgáltat a vevők meggyőzésére. Hangsúlyozzuk az okos funkciókat – manapság sokan keresik az okostelefonról vezérelhető eszközöket, és itt nem kell bonyolult okosotthon rendszerbe integrálni semmit, mert a gyártó saját appja megoldja. Emeljük ki az energia-megtakarítást és a környezetbarát tervezést: egyre több ügyfél figyel erre is, szívesebben választanak “zöldebb” terméket. Fontos érv a megbízhatóság: a Ditec név ismert a piacon, sokéves jelenlétével és referenciáival. Nyugodtan mesélhetünk arról, hogy pl. „Olaszországban a Ditec automatizmusok évtizedek óta bizonyítanak, és világszerte több mint 80 országban használják őket” – ez bizalmat ébreszt az ügyfélben. Szintén vonzó lehet a több év garancia, feltéve hogy mi, mint telepítők, a gyári előírások szerint járunk el és éves karbantartást kínálunk. Ez utóbbi nemcsak a vevőnek jó, hanem nekünk is plusz szolgáltatást jelenthet. A Ditec új sorozatainak moduláris felépítése miatt a szerelési idő csökken, így egy nap alatt több projekt is elvégezhető, ami növeli a hatékonyságunkat. Az esetleges programozási vagy szervizelési munkák pedig akár távolról is elindíthatók a Gate Connect platformon – ez újdonság, amit érdemes kihasználni a gyors ügyfélkiszolgálás érdekében.

 

Érdekességek a Ditec technológiai hátteréről

 

Zárásként ejtsünk szót néhány különleges műszaki megoldásról, amit a Ditec alkalmaz ezekben az új termékekben:

• AES-128 kódolású kommunikáció: A távirányítók és a vezérlés közti rádiójel 128 bites titkosítást kapott, ami gyakorlatilag lehetetlenné teszi a kódok klónozását vagy illetéktelen lemásolását. Míg régen a fix kódos kapunyitókat könnyű volt lemásolni, a mai ugrókódos rendszerek pedig speciális eszközökkel feltörhetők lehettek, az AES titkosítás a bankkártyás fizetések biztonsági szintjét hozza el a kaputechnikába. Így nyugodtak lehetünk, hogy a rádiójelünk nem kerül rossz kezekbe.

• Virtual Encoder – “láthatatlan” végálláskapcsolók: Az ION sorozatban alkalmazott virtuális enkóder technológia lényege, hogy a motor vezérlése folyamatosan számolja a motor fordulatait és ebből tudja, hol tart a kapu. Ezért nincs szükség külön fizikai végálláskapcsolókra a sínen, amelyeket egyébként be kellett korábban állítani és amelyek elromolhattak. Az elektronika ennél sokkal pontosabban és érzékenyebben határozza meg a pozíciót. Természetesen mechanikus ütközők továbbra is kellenek a kapuhoz, de ez a megoldás egy tisztább, kevesebb alkatrészes telepítést tesz lehetővé. Ráadásul a rendszer “érzi” a kapu mozgását: ha például hó torlaszolja el a kaput és az lassabban mozdul, a virtuális enkóder adatai alapján a vezérlés extra nyomatékot ad vagy leállít, ahogy szükséges.

• No Ice Option (NIO): Ez egy okos funkció, amely a hideg időben jön jól. A vezérlés figyeli a hőmérsékletet, és ha fagypont alá esik, a motor karakterisztikáját ennek megfelelően változtatja (pl. kicsit megnöveli a nyomatékot induláskor, hogy legyőzze a megdermedt zsír vagy a jég okozta ellenállást). Így biztos lehet benne a tulajdonos, hogy télen is nyílik a kapu. Melegebb éghajlaton ez persze kevésbé érdekes, de hazánkban egy kemény januári reggelen életmentő lehet a NIO. Ugyanez a szenzor nyáron a túlmelegedést is figyeli: ha sorozatban nagyon sokszor nyitnánk a kaput és a motor már túlmelegedne, a vezérlés megállítja a működést, amíg lehűl a rendszer, így védi a motort a kiégéstől.

• Kétirányú kommunikáció és távfelügyelet: A Gate Connect rendszer nem csak egy buta távirányító applikáció – valójában kétirányú kapcsolatot teremt a kapuautomatika és a felhő között. Így a telepítő is kaphat távoli riasztásokat: például értesül róla, ha áramszünet történt az ügyfélnél (akkumulátoros backup működésbe lépett), vagy ha a kapu túl sok akadályba ütközést jelzett egy adott napon. Ez lehetővé teszi, hogy a szolgáltató proaktívan lépjen, felhívja az ügyfelet egy karbantartás kapcsán, még mielőtt az ügyfél jelezné a problémát. Egyes más gyártók is kezdenek hasonló IoT megoldásokat kínálni, de a Ditec előnye, hogy egységes platformba szervezte ezt, és a saját készülékein túl akár a teljes kapuspecialista hálózatot be lehet vonni (pl. a magyarországi importőr is ráláthat a flottában lévő eszközökre, ha szükséges, támogatást nyújtva a telepítőknek).

• Kompatibilitás és visszafelé integrálás: A Ditec ügyelt arra, hogy az új motorok bizonyos szinten kompatibilisek legyenek a korábbi rendszerekkel. Például az AIR széria sínrendszere illeszkedik a Ditec korábbi TOP modelljeinek sínjeihez, így egy csere esetén nem kell mindent újra beszerelni. Az ION motorokhoz kapható adapterlemez, amellyel más márkájú motorok helyére is könnyen felszerelhetők, minimális átalakítással. Az új távirányítók taníthatók a régi vevőkhöz és fordítva: a Ditec ZEN távirányítók többféle üzemmódban is programozhatók, így egy átállás zökkenőmentes. Ezek az apró részletek mind-mind azt mutatják, hogy a gyártó gondolt a meglévő ügyfelekre és rendszerekre is, nem csak az új eladásokra.

 

Összegzés

 

A Ditec ION4B, ION6B tolókapu automatika és AIR600, AIR1000 garázskapu motorok átfogó, modern megoldást nyújtanak mind a végfelhasználóknak, mind a telepítőknek. A technikailag jártas olvasók értékelhetik a részletes műszaki újításokat: a virtuális enkódert, a kétfrekvenciás vevőt, az alacsony fogyasztást és a távdiagnosztikát. A laikus érdeklődők pedig elsősorban azt tapasztalhatják meg, hogy ezekkel a motorokkal a kapu használata olyan egyszerű és kényelmes, mint még soha – csendben, gyorsan nyílik, a telefonjukról is irányítható, és hosszú távon megbízható társ lesz a mindennapokban. Ráadásul a Ditec háttérrel biztosak lehetünk benne, hogy az alkatrészek, a szerviz és a támogatás is rendelkezésre áll, amikor szükséges.

 

Legyen szó egy családi ház kertkapujáról vagy garázsáról, esetleg egy lakóparki közösségi kapuról, az új ION és AIR termékcsalád méltó befektetés a jövőbe. Segítségükkel elérhetjük, hogy otthonunk okosabb, biztonságosabb és energiatakarékosabb legyen. Ha pedig viszonteladóként vagy kivitelezőként találkozunk velük, számíthatunk rá, hogy a Ditec névvel fémjelzett minőség az ügyfeleink elégedettségét is növelni fogja.

 

Fedezzük fel az automata kapuk új dimenzióját a Ditec ION és AIR motorokkal – ahol a megbízhatóság találkozik az intelligenciával, és a kapunyitás élménnyé válik!

Kapcsolódó termékek

DITEC ION4B (400 KG-ig)

148.990 Ft
Várható szállítás:2025. április 03.
Kívánságlistára teszem

DITEC ION6B (600 KG-ig)

169.990 Ft
Várható szállítás:2025. április 03.
Kívánságlistára teszem

Ditec Air 1000B

151.990 Ft
Várható szállítás:2025. április 03.
Kívánságlistára teszem

Ditec Air 600B

109.900 Ft
Várható szállítás:2025. április 03.
Kívánságlistára teszem

Kapcsolódó tartalmak

Ditec: Innováció és Megbízhatóság

A Ditec, az automata bejáratok és kaputechnikai rendszerek terén világszerte elismert márka, immár több mint 50 éve kínál megbízható és innovatív megoldásokat. Magyarországon, különösen Somogy Vármegyében, a Sió Door Kaputechnika Kft. hivatalos partnerként és szakkereskedésként biztosítja a Ditec termékek elérhetőségét és szakszerű telepítését.